Varausehdot

IT Group Finland Oy (jatkossa Villa Karhulinna tai vuokraaja) noudattaa lomakohteiden vuokrauksessa näitä sopimusehtoja. Nämä ehdot sitovat kumpaakin osapuolta sen jälkeen, kun asiakas on maksanut vuokraajalle varausmaksun tai varausmaksun ja loppusuorituksen yhdellä kertaa.

Varauksen tekeminen ja maksu

Varauksen tekijän tulee olla varausta tehdessään vähintään 20 vuotta täyttänyt.
Varauksen voi tehdä netissä, jolloin vahvistus varauksesta lähetetään asiakkaan sähköpostiin. Asiakkaan tulee maksaa vähintään varausmaksu (25 % lomakohteen vuokrahinnasta) varauksen yhteydessä. Loppulasku lähetetään asiakkaan sähköpostiin varauksen jälkeen. Asiakas voi myös maksaa varauksen kokonaisuudessaan heti, jolloin vahvistus, lomakohteen tiedot sekä ohje avainten luovutukseen liittyen lähetetään asiakkaan sähköpostiin.

Varauksen voi tehdä myös puhelimitse tai sähköpostilla, jonka jälkeen lähetämme asiakkaalle laskun sähköisesti.

Kaikki laskuun liittyvät huomautukset on ilmoitettava 7 vuorokauden sisällä laskun päiväyksestä. Lasku maksetaan SEPA-maksuna (IBAN-tilinumero ja pankin BIC-koodi) laskussa olevaa viitenumeroa käyttäen.

Laskussa on lomakohteen omistajan nimi ja yhteystiedot, sekä ajo-ohje lomakohteeseen.

Varaus on vahvistettu, kun asiakas on maksanut varausmaksun (25 % lomakohteen vuokrahinnasta) eräpäivään mennessä tai varausmaksun ja loppusuorituksen yhdellä kertaa. Loppusuoritus maksetaan viimeistään neljä (4) viikkoa ennen varauksen ajankohtaa.

Mikäli asiakas ei hoida maksuja ajallaan, Villa Karhulinna voi peruuttaa varauksen ilman erillistä ilmoitusta.

Varauksen peruuttaminen ja muuttaminen

Peruutus on aina tehtävä kirjallisesti sähköpostilla osoitteeseen [email protected] tai verkkosivujen yhteydenottolomakkeen kautta.

Toimistoajan (ma-pe 8.00-16:00) ulkopuolella ilmoitettu peruutus katsotaan tapahtuneeksi seuraavana toimistopäivänä.

Jos asiakas peruuttaa varauksen, ei varausmaksun osuutta (25 prosenttia lomakohteen vuokrahinnasta) palauteta.

Mikäli varaus peruutetaan muusta syystä kuin alla mainitusta syystä myöhemmin kuin 14 vuorokautta ennen vuokrauksen alkua tai sen aikana, ei asiakkaan suorittamia maksuja palauteta lainkaan.

Villa Karhulinnan oikeus peruuttaa varaus

Mikäli kyseessä on ylivoimainen este (force majeure), Villa Karhulinna voi peruuttaa varauksen. Asiakkaalla on tällöin oikeus saada Villa Karhulinnalle maksamansa summa takaisin kokonaisuudessaan. Jos varaus joudutaan keskeyttämään asiakkaan häiriökäyttäytymisen takia, niin maksuja ei palauteta.
Mikäli asiakas ei hoida maksuja ajallaan, voi Villa Karhulinna peruuttaa varauksen ilman erillistä ilmoitusta.

Palvelutiedot lomakohteen kuvauksessa

Lomakohteen kuvauksessa on mainintoja lähialueen palveluista (esim. rautatieasema, bussipysäkki, ravintola, kauppa jne.). Vuokraaja ei vastaa lomakohteeseen kuulumattomien yleisten palveluiden tiedoista eikä niiden saatavuudesta loman aikana.

Oleskelu lomakohteessa

  • Lomakohde on asiakkaan käytettävissä yleisimmin tulopäivästä klo 16.00 lähtöpäivään klo 12.00 ellei toisin ole sovittu vuokraajan kanssa. Lomakohteen ja avainten luovutuskellonajasta on maininta laskulla tai varausvahvistuksessa.
  • Vuokraajalla on oikeus periä lomakohteeseen saapumisen yhteydessä asiakkaalta 150 euron suuruinen vakuusmaksu asiakkaan velvoitteiden täyttämisen vakuudeksi ja vahingon varalta. Lomakohteen vuokraaja palauttaa vakuusmaksun asiakkaalle lähtöpäivänä. Vahinkojen korvaus sekä siivouksesta aiheutuvat kustannukset voidaan pidättää vakuusmaksusta.
  • Lomakohde ja sen avaimet luovutetaan asiakkaalle hänen etukäteen ilmoittamanaan arvioituna saapumisajankohtana. Jos asiakas ei pääse tulemaan ilmoitettuna ajankohtana tai hän ei ilmoita lainkaan tuloaikaansa, vuokraaja ei voi taata avainten luovutusta tiettynä ajankohtana.
  • Vuokraan sisältyy varatun lomakohteen käyttöoikeus varatulle ajalle. Normaalit energiakulut, kalusteet, keitto- ja ruokailuastiat, ruokailuvälineet, patjat, peitot ja tyynyt sisältyvät hintaan.
  • Polttopuut sisältyvät vuokraan, ellei kohteen kuvauksessa ole toisin mainittu. Polttopuiden määrää voidaan joissakin lomakohteissa rajoittaa. Astianpesuaineet, perusmausteet sekä wc- ja talouspaperit eivät sisälly vuokrahintaan, mutta näitä yleensä löytyy lomakohteesta käytettäväksi.
  • Lomakohteen vesijohtovedessä voi olla väri-, maku- ja hajuhaittoja.
  • Soutuveneen vapaa käyttöoikeus sisältyy hintaan rantamökeillä kesäaikaan, jos tästä on erikseen mainittu lomakohteen kuvauksessa.
  • Villa Karhulinnassa on käytettävä lakanoita. Liinavaatteet ja pyyhkeet sisältyvät ilmoitettuihin hintoihin.
  • Lomakohteen siivouksesta loman aikana huolehtii asiakas itse.
  • Lomakohdetta saa käyttää enimmillään se henkilömäärä, joka on ilmoitettu lomakohteen kuvauksessa vuodepaikkamääränä tai mitä lomakohdetta varattaessa on sovittu. Juhlista ja muista tilaisuuksista, joissa lomakohteen henkilömäärä tilapäisesti ylittyy, tulee sopia ennakkoon vuokraajan kanssa.
  • Teltan ja asuntovaunun tai vuokrattavien välineiden (esim. kylpypalju) käyttö lomakohteen tontilla ilman vuokraajan lupaa on kielletty.
  • Tupakointi on kielletty kaikissa lomakohteen sisätiloissa.
  • Lemmikkieläimen tuominen lomakohteeseen on kielletty.

Asiakkaan velvollisuudet ja lomakohteen luovutus lähtöpäivänä

  • Asiakas luovuttaa lomakohteen ja sen avaimet lähtöpäivänä klo 12.00, ellei laskussa toisin mainita. Jos asiakas lähtee muuna aikana, on avainten luovutuksesta ja vakuusmaksun palautuksesta sovittava vuokraajan kanssa etukäteen.
  • Jos asiakas lähtee normaalista poikkeavaan aikaa (esim. yöllä) tai jos asiakas ei ilmoita lähdöstään, on vuokraajalla oikeus palauttaa vakuusmaksu jälkikäteen.
  • Asiakas on vastuussa lomakohteessa aiheuttamistaan vahingoista. Aiheutuneesta vahingosta on heti ilmoitettava lomakohteen vuokraajalle. Asiakas on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingot lomakohteen vuokraajalle.
  • Lomakohteen siivouksesta loman lopussa huolehtii Villa Karhulinna, ellei vuokralaisen kanssa ole toisin sovittu.
  • Vuokralaisen vastuulle kuuluu, että astiat tiskataan ja laitetaan paikalleen (tiskoneen saa jättää pyörimään), roskat viedään jätepisteeseen, tyhjät juomapullot ja – tölkit viedään pois (tai jätetään huoltorakennukselle jätesäkeissä), huonekalut laitetaan paikoilleen. Ruokatarvikkeet viedään pois tai ne viedään jätepisteeseen. Lomakohde, piha-alue ja grillipaikka jätetään siistiin kuntoon.
  • Liinavaatteet tulee jättää pinoon sängyn päälle.
  • Tupakointi on kielletty kaikissa lomakohteen sisätiloissa.
  • Asiakas on velvollinen maksamaan lomakohteen siivoamisesta aiheutuvat kulut siinä tapauksessa, että lomakohteen sisätiloissa on tupakoitu tai muutoin jätetty törkeään kuntoon.

Ylivoimainen este

Villa Karhulinna ei vastaa sellaisesta asiakkaalle aiheutuneesta vahingosta, joka aiheutuu ennalta arvaamattomasta ylivoimaisesta esteestä (force majeure) tai vastaavasta syystä (esim. sähkökatkot tai luonnonilmiöt kuten leväesiintymät, tai eläimet, kuten hiiret ja hyönteiset), joka ei ole johtunut vuokraajasta ja jonka seurauksia vuokraaja ei kohtuudella ole voinut estää. Vuokraaja ei myöskään vastaa vahingoista tai seurauksista, jotka aiheutuvat normaaleista luonnonilmiöistä.

Huomautukset ja valitukset

Kaikki lomakohteeseen liittyvät huomautukset ja valitukset on osoitettava viipymättä niiden aiheen ilmaannuttua ja varauksen aikana suoraan lomakohteen vuokraajalle.

Mikäli asia ei tule korjatuksi, asiakas voi tehdä kirjallisen valituksen vuokraajalle. Tämä tulee tehdä kuukauden kuluessa varauksen päättymisestä. Jos asiakas ja vuokraaja eivät pääse asiassa yhteisymmärrykseen, asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Tätä ennen asiakkaan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Asiaa koskevan lainsäädännön mukaan kuluttajariitalautakunta voi jättää valituksen käsittelemättä, jos kuluttaja ei ole ensin ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

Jos asiakas ei ilmoita havaitsemiaan puutteita heti vuokra-aikana vuokraajalle, katsotaan lomakohteen olevan sopimuksen mukaisessa kunnossa. Vasta vuokra-ajan jälkeen ilmoitettuja puutteita ei voida yhdessä todeta, eikä vuokraaja ole niistä korvausvelvollinen.

Jos asiakas keskeyttää varauksensa ja poistuu lomakohteesta ennen vuokra-ajan päättymistä, ei käyttämättä jääneeltä ajalta makseta korvausta eikä asiakas ole oikeutettu vuokranpalautukseen.

Vuokraajan oikeus hintojen muutoksiin

Sopimuksen syntymisen jälkeen vuokraajalla on oikeus korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua hintaa, jos mökkilomapalvelun hintaan vaikuttavat verot tai julkiset maksut muuttuvat.

Virheellinen hintatieto

Virheellinen hintatieto ei sido vuokraajaa, jos hinta on niin selvästi virheellinen, että asiakkaankin pitää se ymmärtää. Tällainen tilanne on esimerkiksi silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna.

Sovellettava laki ja riitojen oikeuspaikka

Sopijapuolet pyrkivät ratkaisemaan sopimuksesta syntyneet riidat keskinäisin neuvotteluin. Mikäli neuvotteluissa ei päästä sopimukseen, riidat ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa. Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.